Технологія досвіду



 Практичні аспекти впровадження технології діяльнісного підходу

Оскільки частина знань початкового курсу математики має практичну спрямованість і застосовується в сучасному житті, програма «Росток» включає такі поняття, як частина й ціле, взаємодія частин. Це є відмінним від традиційної методики.
Фрагменти уроку математики 1 клас, 3 частина 
Тема: Задача. Розв’язання задач на знаходження цілого і частини цілого. Читати далі
Аналогічно використовується моделювання про розв’язуванні рівнянь на знаходження невідомих множника, діленого або дільника.
 Урізноманітнюючи  роботу над рівняннями, пропоную дітям такі види творчих завдань:
1.   За схемами склади і розв’яжи рівняння.
2.   (Подано кілька рівнянь та схема.)
– Розгляньте рівняння. До якого рівняння підійде подана схема. Знайдіть і розв’яжіть їх.
3.   (Подано кілька схем.)
- Розгляньте схеми і вкажіть за якою схемою неможливо скласти рівняння. Чому?
Аналогічно проводиться моделювання та творча робота під час розв’язання задач.
Для формування більш міцних знань, умінь і навичок при вирішенні завдань особливу увагу  приділяю складанню схем  («одяганню» схем) та складанню виразів за схемою, пропонуючи  наступні завдання. 
 Читати далі
      У попередніх завданнях учні «читали» схему, не менш важливо вміти «одягати схему»(Додаток №1)
Глибоке розуміння й оперування названими поняттями («частина» і «ціле») полегшує молодшому школяру процес розв’язання математичних задач.
Схеми дозволяють представити зміст  задачі в наочній, легко сприйманій формі, істотно полегшують спосіб розв’язання.
Фрагменти уроку математики 4 клас, 4 частина
Тема: Вимірювання кутів. Розв’язання задач. 
 Читати далі
На відміну від традиційної школи нове знання за діяльнісним методом вводиться не через передачу готового знання, а через самостійне «відкриття» його дітьми. «Відкриття» поняття учнями здійснюється за допомогою виконання ними предметних дій з реальними об'єктами та їх графічними схемами.  
Фрагмент уроку математики 3 клас, 2 частина
Тема: Розв’язання задач за сумою та різницею. 
 Читати далі
Якщо ставиться задача розкриття доцільності введення нового поняття і встановлення його властивостей (наприклад, поняття порядку дій, сполучна властивість додавання, правила додавання числа до суми і суми до числа), то теоретичний висновок є підсумком блоку завдань, які підводять дітей до «відкриття»  нових знань. Цей висновок (хоча і своїми словами) формулюють на уроці самі діти.
Дана система роботи вимагає від дитини свідомого відношення до процесу навчання. Наприклад, докорінно змінює їхнє становлення до самостійних робіт від відчуття «вчитель контролює і перевіряє мене» до усвідомлення «я перевіряю себе, щоб знайти свою помилку, зрозуміти її причину і виправити».
Дуже  важлива робота організується в кінці уроку, коли учень відповідає на питання: «Де у мене виникло утруднення?», «Яка була мета моєї діяльності на уроці?», «Про що я сьогодні дізнався?», «Чи досяг я поставленої мети?», «Як я знаходив новий спосіб дії?», «Що у мене вийшло?», «Над чим мені ще потрібно попрацювати?». Таким чином, учень складає для себе подальшу програму дій при виконанні домашнього завдання і на наступний урок.
Звичайно, не кожна дитина відразу візьме активну участь у дискусії на уроці. Але, помовчавши кілька уроків і побачивши, як захоплено,  з яким інтересом його однокласники обговорюють під керівництвом вчителя  навчальну проблему, він обов’язково включиться в активну роботу щодо освоєння нового. До нього приходить усвідомлення того, що не всі ідеї бувають вірними, навіть у кращих учнів, але важливо вміти запропонувати і довести свою точку зору. Адже тільки при осмисленні різних гіпотез народжується істина. На таких уроках учні приходять до розуміння, а не формально заучують знання. І тоді не варто турбуватися про те, що вони забудуть нове правило або формулу, - вони без зусиль відтворять спосіб пошуку,  вже пройдений ними шлях «відкриття».
Первинне закріплення забезпечує проходження етапу зовнішнього мовлення - діти проговорюють уголос і одночасно виконують у письмовому вигляді встановлені алгоритми дії.
Фрагменти уроку математики 3 клас, 1 частина
Тема: Розбиття множини на частини за властивостями (класифікацією). Читати далі  
Переглянути презентацію
Описане вище введення поняття «класифікація» дозволяє істотно збільшити міцність знань, темп вивчення матеріалу. (Додаток № 2)
Робота за діяльнісним методом дає змогу, виконуючи цікаві для дітей завдання, підійти до проблеми з різних боків, спонукає учнів мислити, знаходити способи вирішення проблем, демонструє варіативність підходу до їх розв'язку, учить міркувати, доводити, обґрунтовувати свою думку. Школяр із перших кроків у опануванні знань має шукати спосіб дій, учитися користуватись ним, і користується успішно, доки не постане перед ним нова проблема... І знову починається пошук...
 Читати далі
Ефективним засобом, який дозволяє розкритися і самореалізуватися кожній дитині, є творча робота. А саме таку творчу роботу і передбачає підручник математики за програмою «Росток». Це творчі завдання, в яких діти придумують приклади на раніше вивчений обчислювальний прийом, складають задачу за виразом, розшифровують або зашифровують назву міста, книги, героя за допомогою обчислювальних прийомів. Так, на основі виконаної творчої  роботи «Тарас Григорович Шевченко у цифрах», дітям був запропонований математичний диктант «Шевченко - художник».         
Фрагмент уроку математики 4 клас, 4 частина
Тема: Порівняння кутів. Тарас Григорович Шевченко у цифрах.
Читати далі
Переглянути презентацію
На сьогодні показником якісної діяльності вчителя є  уміння учнів  диспутувати, доводити власне твердження, володіння достатнім словниковим запасом, перенесення знань, умінь і навичок у нові ситуації, прояв  критичності і незалежності суджень, здатність фантазувати, допитливість, винахідливість,  уміння працювати з різними словниками та довідковою літературою, здатність висувати гіпотези, знаходити несподівані асоціації, прояв самостійності.
Фрагмент уроку математики 4 клас, 4 частина
Тема: Порівняння кутів. Тарас Григорович Шевченко у цифрах.
Читати далі
Творчі завдання я також  пропоную і в домашній роботі додатково до обов’язкової частини. Вони носять регулярний характер і пропонуються учням не рідше 2-3 разів на тиждень. Це я роблю із самих перших днів перебування дитини у школі. 
 Читати далі
Практичні роботи, експерименти, творчі пошуки запалюють в очах моїх учнів вогники зацікавленості, які не згасають протягом тривалого часу. Бажання дізнатись про щось нове з кожним днем зростає.  (Додаток № 3)
Як донести матеріал до  свідо­мості учнів яскраво та красиво, щоб за­пам'яталось надовго і назавжди? Для успішної роботи в системі діяльнісного навчання вчителю необхідно володіти власне технологією діяльнісного методу (методична складова), але й комп’ютером, програмами для підготовки презентацій та іншими програмними засобами (інформаційна складова).
Красивими, цікавими уроками, уроками, які пробуджують ціка­вість і працьовитість, фокусують увагу і зосередженість дають уроки з використанням ІКТ. Моїми помічниками є електронні навчальні посібники: «Сценарії уроків математики в 1- 4 класах за методикою Л.Г.Петерсон». (Додаток № 4) Вони містять різноманітні види завдань, різні за ступенем складності, допомагають розвивати пізнавальні й творчі здібності кожного учня. Використовую в  роботі комп’ютерну програму комплексного моніторингу розвитку дитини «Електронний додаток  до підручника математики Л.Г.Петерсон». (Додаток № 6) Ця комп’ютерна програма-експерт комплексного моніторингу навченості, за допомогою якої я отримую об’єктивну й достовірну інформацію про реальний рівень досягнень дітей. Робота з програмою потребує мінімальної підготовки користувача, доступна й зручна для всіх. На відміну від оцінки, «Електронний додаток»  визначає рівень розвитку дитини за кожною навичкою. Динаміка розвитку класу й індивідуально кожного учня, як з контрольних робіт, так і з окремих навичок дозволяє своєчасно вносити корективи в учбовий процес. Читати далі
Для отримання всіх звітів необхідно ввести в комп'ютер тільки результат (правильно, неправильно, не приступав) виконання учнем завдань контрольних робіт, запропонованих у даному збірнику. Так само програма виставляє рейтинг кожному учню, який виводиться на основі порівняння результатів учня і результатів вікової групи. Таким чином, рейтинг дозволяє судити про позицію, яку займає учень у класі. Мною розробляються рекомендації індивідуально для кожного учня за результатами тематичного оцінювання, які доводяться до відома батьків. Таким чином, використання електронних додатків з математики дозволяє виділити ряд переваг:
-  систематизація результатів навчання кожного учня;
-  індивідуальна діагностика успішності по всіх навичках, що перевіряються;
-  максимально виключається суб'єктивна оцінка учня вчителем.

Комментариев нет:

Отправить комментарий